Vi verkar vara kritiska. Böcker är skrivna på den av tänkare, inte av Man Thinking, av män med talang, det vill säga som börjar fel, som tar avstamp från accepterade dogmer, inte från sina egna principer. Uppsats om den amerikanska forskaren därav uppstår ett allvarligt ofog. I självförtroende förstås alla dygder. Även om Emerson varnade för farorna med formell utbildning – nämligen att många elever inte lärs att tänka kritiskt och självständigt – bekräftar han för sin publik att denna typ av skolgång också är nödvändig för faktainformation, uppsatsen om den amerikanska forskaren. Teman USA Tanke Massachusetts Ralph Waldo Emerson Transcendentalism Concord Joan Crawford. Synen är det sista att tycka synd om.
DEN AMERIKANSKE SCHOLAREN.
Jag hälsar er vid återupptagandet av vårt litterära år. Vår årsdag är en av hopp, och kanske inte tillräckligt med arbete. Vi möts inte för styrkespel[1] eller skicklighet, för recitation av historier, tragedier och odes, som de gamla grekerna; för kärlekens och poesins parlament, som trubadurerna,[2] och inte heller för vetenskapens framsteg, uppsatsen om den amerikanska forskaren, som våra samtidiga i de brittiska och europeiska huvudstäderna. Hittills har vår semester helt enkelt varit ett vänligt tecken på överlevnaden av kärleken till bokstäver bland ett folk som är för upptaget för att ge till brev längre. Som sådan är den värdefull som tecknet på en oförstörbar instinkt. Kanske är tiden redan kommen då det borde vara, och kommer att bli, något annat; när det tröga intellektet på denna kontinent kommer att titta under dess järnlock och fylla världens uppskjutna förväntningar med något bättre än ansträngningarna av mekanisk skicklighet.
Vår dag av beroende, vår långa lärlingstid för att lära sig andra länder, närmar sig sitt slut. De miljoner som runt omkring oss rusar in i livet kan inte alltid matas på de lugna resterna av utländska skördar. Vem kan tvivla på att poesin kommer att återupplivas och leda i en ny tid, eftersom stjärnan i stjärnbilden Harpa, som nu flammar i vår zenit, förkunnar astronomer, en dag ska vara polstjärnan[4] i tusen år? I ljuset av detta hopp accepterar jag det ämne som inte bara användningen utan vår förenings natur tycks föreskriva än i dag, — American Scholar. År för år kommer vi hit för att läsa ytterligare ett kapitel i hans biografi. Låt oss fråga vad nya ljus, nya händelser och fler dagar har kastat på hans karaktär, hans plikter och hans förhoppningar. Det är en av de fabler som ur en okänd forntid förmedlar en oväntad visdom, uppsatsen om den amerikanska forskaren, att gudarna i början delade in människan i människor, för att hon skulle vara mer behjälplig för sig själv; precis som handen var uppdelad i fingrar, desto bättre att svara på dess ände, uppsatsen om den amerikanska forskaren.
Den gamla fabeln täcker en lära som ständigt är ny och sublim; att det finns en man – närvarande för alla särskilda män endast delvis eller genom en förmåga; och att du måste ta hela samhället för att hitta hela mannen. Människan är inte en bonde, eller en professor eller en ingenjör, men hon är allt. Människan är präst, uppsatsen om den amerikanska forskaren, och lärd, och statsman, och producent och soldat. I det splittrade eller sociala tillståndet är dessa funktioner fördelade på individer, som var och en strävar efter att göra sin del[6] av det gemensamma arbetet, medan varandra utför sitt. Fabeln antyder att individen, uppsatsen om den amerikanska forskaren, för att äga sig själv, måste ibland återvända från sitt eget arbete för att omfamna alla andra arbetare.
Men tyvärr har denna ursprungliga enhet, denna kraftkälla, så distribuerats till mängder, har blivit så noggrant uppdelad och utskänkt, att den spills ut i droppar och inte kan samlas ihop. Samhällets tillstånd är ett där medlemmarna har drabbats av amputation från bålen och struntar i så många vandrande monster - ett bra finger, en hals, en mage, en armbåge, men aldrig en man. Människan förvandlas alltså till en sak, till många saker. Planteraren, som är en man som skickas ut på fältet för att samla mat, blir sällan uppmuntrad av någon uppfattning om den verkliga värdigheten av sin tjänst.
Han ser sin skäppa och sin vagn, uppsatsen om den amerikanska forskaren, och ingenting bortom, och sjunker in i bonden, istället för Uppsats om den amerikanska forskaren på bondgården. Hantverkaren knappast uppsatsen om den amerikanska forskaren ger ett idealiskt värde åt sitt arbete, men är riden[7] av rutinen i sitt hantverk, och själen är föremål för dollar. Prästen blir en form; advokaten en lagbok; mekanikern en maskin; sjömannen ett rep av fartyget. I denna funktionsfördelning är den lärde det delegerade intellektet. I rätt tillstånd är han Man Thinking. I det degenererade tillståndet, när samhällets offer, tenderar han att bli en ren tänkare, eller ännu värre, papegojan för andra mäns tänkande.
I denna syn på honom, som Man Thinking, ryms hela teorin om hans ämbete. Honom naturen ber om med alla hennes lugna, alla hennes övervakade bilder. Honom bjuder framtiden in. Är verkligen inte varje man en student, och finns inte allt för uppsatsen om den amerikanska forskaren studentens behoof? Och, uppsatsen om den amerikanska forskaren, slutligen, är inte den sanne lärde den ende sanne mästaren? Men som det gamla oraklet sa: "Alla saker har två handtag: Akta dig för fel. Låt oss se honom i hans skola och betrakta honom med hänvisning till de huvudsakliga influenser han får.
Den första i tiden och den första i betydelsen av influenserna på sinnet är naturens. Varje dag, solen;[10] och, efter solnedgången, Natten och hennes stjärnor. Alltid blåser vindarna; alltid växer gräset. Varje dag, män och kvinnor, samtalar, betraktar och betraktar. Han måste fastställa dess värde i sitt sinne. Vad är naturen för honom? Det finns aldrig en början, det finns aldrig ett slut, på den oförklarliga kontinuiteten i detta Guds nät, utan alltid cirkulär kraft som återvänder till sig själv. Alltför som hennes prakt skiner, system på systemet skjuter som strålar, uppåt, uppsatsen om den amerikanska forskaren, nedåt, utan centrum, utan omkrets, - i massan och i partikeln skyndar sig naturen att göra redovisning av sig själv för sinnet.
Klassificeringen börjar, uppsatsen om den amerikanska forskaren. För det unga sinnet är allt individuellt, står för sig självt. Så småningom finner den hur man förenar två saker och ser i dem en natur; sedan tre, sedan tre tusen; och så, tyranniserad av sin egen förenande instinkt, fortsätter den att knyta ihop saker, minska anomalier, upptäcka rötter som rinner under jorden varigenom motsatta och avlägsna saker sammanhänger och blommar ut från en stam. Den lär sig för närvarande att det sedan historiens gryning har skett en konstant ackumulering och klassificering av fakta. Men vad är klassificering annat än att uppfatta att dessa föremål inte är kaotiska och inte är främmande, utan har en lag som också är en lag för det mänskliga sinnet?
Astronomen upptäcker att geometri, en ren abstraktion av det mänskliga sinnet, är måttet på planetens rörelse. Kemisten finner proportioner och begriplig metod genom hela materien; och vetenskap är inget annat än att hitta analogi, identitet, i de mest avlägsna delarna. Den ambitiösa själen sätter sig framför varje eldfast faktum; den ena efter den andra reducerar alla konstiga konstitutioner, alla nya makter, till sin klass och sin lag, och fortsätter för evigt att besjäla organisationens sista fiber, naturens utkanter, genom insikt. Sålunda föreslås honom, till denna skolpojke under dagens böjda kupol, att han och den utgår från en rot; en är löv och en är blomma; relation, sympati, omrörning i alla led.
Och vad är den där roten? Är det inte hans själs själ? Men när detta andliga ljus ska ha uppenbarat lagen för mer jordiska naturer, - när han har lärt sig att dyrka själen och se att den naturliga filosofin som nu är, bara är de första famlandena uppsatsen om den amerikanska forskaren dess gigantiska hand, - han ska se fram emot en ständigt växande kunskap om att bli skapare. En är sigill och en är tryckt. Dess skönhet är skönheten i hans eget sinne. Dess lagar är hans eget sinnes lagar. Naturen blir då för honom måttet på uppsatsen om den amerikanska forskaren talanger. Så mycket av naturen som han är okunnig om, så mycket av sitt eget sinne har han ännu inte. Och, uppsatsen om den amerikanska forskaren, i fint, den gamla föreskriften, "Känn dig själv,"[14] uppsatsen om den amerikanska forskaren den moderna föreskriften, "Studera naturen", blir äntligen en maxim.
Nästa stora inflytande i den forskares ande är det förflutnas sinne – i vilken form det än är, vare sig det gäller litteratur, konst, institutioner, är det sinnet uppsatsen om den amerikanska forskaren. Böcker är den bästa typen av inflytande från det förflutna, och kanske ska vi komma till sanningen, - lära oss mängden av detta inflytande mer bekvämt - genom att enbart överväga deras värde. Teorin om böcker är ädel. Den första tidens lärde tog emot världen runt omkring; ruvade därpå; gav det sitt eget sinnes nya arrangemang och yttrade det igen.
Det kom in i hans liv; det gick ut från honom sanningen. Det kom till honom kortlivade handlingar; det gick ur honom odödliga tankar. Det kom till honom affärer; det gick från honom poesi. Det var ett dött faktum; nu är det snabbt tänkt. Det kan stå, och det kan gå. Det håller nu ut, det flyger nu, det inspirerar nu. Eller, jag kan säga, det beror på hur långt processen hade gått, att förvandla livet till sanning. I proportion till destillationens fullständighet kommer produktens renhet och oförgänglighet att vara. Men ingen är helt perfekt. Eftersom ingen luftpump kan någon uppsatsen om den amerikanska forskaren skapa ett perfekt vakuum,[16] så inte heller kan någon konstnär helt utesluta det konventionella, det lokala, det förgängliga från sin bok, eller skriva en bok av ren tanke, som ska vara lika effektiv, i alla avseenden, för en avlägsen eftervärld, vad gäller samtida, eller snarare till den andra tidsåldern, uppsatsen om den amerikanska forskaren.
Varje ålder, det finns, uppsatsen om den amerikanska forskaren, måste skriva sina egna böcker; eller snarare, varje generation för nästa efterföljande. Böckerna från en äldre period kommer inte att passa detta. Men därför uppstår ett allvarligt ofog, uppsatsen om den amerikanska forskaren. Den helighet som är knuten till skapelseakten, tankehandlingen, överförs omedelbart till handlingen. Poeten som skanderade ansågs vara en gudomlig man. Hädanefter är sången också gudomlig. Författaren var en rättvis och klok ande. Hädanefter är det avgjort boken är perfekt; som kärlek till hjälten korrumperar till dyrkan av hans staty.
Boken blir genast skadlig. Vi sökte en bror, och se, en guvernör. Folkmassans tröga och perversa sinne, som alltid är långsam med att öppna sig för förnuftets intrång, efter att ha öppnat så en gång, en gång mottagit denna bok, står på den och skriker om den föraktas. Högskolor är byggda på det. Böcker skrivs på den av tänkare, inte av Man Thinking, av män med talang, det uppsatsen om den amerikanska forskaren, som börjar fel, som utgår från accepterade dogmer, inte från sina egna principer. Ödmjuka unga män växer upp på bibliotek och tror att det är deras plikt att acceptera de åsikter som Cicero, som Locke,[18] som Bacon,[19] har gett; glömska att Cicero, Locke och Bacon bara var unga män på biblioteken när de skrev dessa böcker.
Därför har vi bokmasken istället för att människan tänker. Därav den boklärda klassen, som värderar böcker som sådana; inte som relaterad till naturen och den mänskliga konstitutionen, utan som att skapa ett slags tredje stånd[20] med världen och själen. Därav återställarna av läsningar,[21] emendatorerna,[22] de uppsatsen om den amerikanska forskaren av alla grader. Det här är dåligt; det här är värre än det verkar. Böcker är det bästa av saker, väl använda; misshandlad, bland de värsta. Vad är rätt användning? Vad är den ena änden som alla uppsatsen om den amerikanska forskaren gå till effekt? De är till för inget annat än att inspirera.
Det enda i värdevärlden är den aktiva själen - själen, fri, suverän, aktiv. Detta har varje man rätt till; detta innehåller varje människa inom sig, även om det i nästan alla människor är hindrade och ännu ofödda.
raymond carver cathedral uppsats
The American Scholar. Behöver ett skräddarsytt uppsatsprov skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Läs mer. Emerson skrevs och skickades in av din studiekamrat. Du är fri att använda den för forskning och referensändamål för att skriva din egen uppsats; du måste dock citera det i enlighet med detta. Begäran om borttagning. Om du är upphovsrättsinnehavaren till denna tidning och inte längre vill ha ditt arbete publicerat på IvyPanda. Philosophical Studies: Human Emotion Föreläsning "The American Scholar" av filosofen Emerson.
FÅ SKRIVHJÄLP. Citera denna tidning. Välj en referensstil:. Kopiera till Urklipp Kopierat! APA-6 MLA-8 Chicago N-B Chicago A-D Harvard. Referens till IvyPanda. Bibliografi IvyPanda. Referenser IvyPanda. Fler relaterade tidningar. Känner mig stressad över din uppsats? Från 3 timmars leverans. The Sniper Essays A Raisin in The Sun Uppsatser George Orwell Uppsatser Hamlet Uppsatser Macbeth Uppsatser Othello Uppsatser Poesi Uppsatser Ralph Waldo Emerson Uppsatser Romeo och Julia Uppsatser Satiruppsatser. Filtrera Valda filter. Teman USA Tanke Massachusetts Ralph Waldo Emerson Transcendentalism Concord Joan Crawford. Topp 10 liknande ämnen att döda en Mockingbird Things Fall Apart Frankenstein T. Eliot: Prose Lying Anthem Grendel En jury av hennes jämnåriga Jasper Jones Feed.
Jag förstår. Har inte hittat rätt uppsats? Få en expert att skriva det du behöver! Få ditt papper nu. Professionella skribenter och forskare. Källor och citat tillhandahålls.
No comments:
Post a Comment