Friday, February 18, 2022

Problemet med det onda essä

Problemet med det onda essä



Denna teori kan vara attraktiv för många eftersom den besvarade en djupgående filosofisk fråga: om Gud är allsmäktig och medkännande, varför finns det då så mycket ondska i världen? Ondska från moralens ord problemet med den onda uppsatsen Sidor. HYRA EN SKRIFTARE! Argumentet härrör från logiken att om Gud är en perfekt varelse och skapade allt; hur kan ondska existera? Enligt Hick är moralisk ondska den som upplevs av människor där Gud är en åskådare.





Relaterade uppsatser



I boken, Exploring the Philosophy of Religion, lägger David Steward fram idén om två typer av ondska: moralisk och naturlig. Moralisk ondska tar itu med lidanden som orsakas av mänsklig perversitet och människor har framställts som de som är kapabla att tillföra varandra stor fysisk och moralisk smärta, vilket avslöjar naturlig ondska som mindre skadlig i jämförelse. På detta sätt presenterar böckerna olika idéer uttryckta av Griffin, Hick och Doniger om ondskans orsaker och natur. Författarna problemet med den onda uppsatsen presentera teodicéer när det gäller definitionerna av naturlig och moralisk ondska. Därför förlitar sig Griffin först på den traditionella förklaringen av att uppfatta ondska som den som bidrar till ett högre goda. Vid denna tidpunkt leder Griffin till den punkten att varje sak har en medfödd kraft som bör kontrolleras av Gud.


Med andra ord fungerar moraliskt ont som ett medel för jämförelse med det goda. Både moralisk och naturlig ondska är nödvändig för Gud, vars allmakt uppenbaras genom valfrihet som tillåter att ta itu med antingen den goda eller dåliga sidan. Enligt Hick är moralisk ondska den som upplevs av människor där Gud är en åskådare. Doniger presenterar en alternativ tolkning av moralisk och naturlig ondska. I synnerhet tror hon att våra onda handlingar, tankar och beteende kan utsättas för kausalitet och därmed påverka vår framtid. Genom representationen av Karma förklarar Doniger ursprunget till moralisk ondska.


Däremot är naturlig ondska den som inte beror på mänskliga handlingar och beteenden, vilket ofta missförstås i andra religioner. Därför är dessa två uppvisningar av ondska strikt åtskilda i hinduismen. Sedan är de också eniga om att betrakta människor som självbestämda varelser, problemet med den onda uppsatsen, som har rätt till problemet med den onda uppsatsen välj antingen ont eller gott. De idéer som Wendy Doniger uttryckte presenterar dock en annan syn på ursprunget till moralisk ondska. När det gäller naturlig ondska anser alla filosofer att den är en oberoende variabel. Doniger, Wendy, problemet med den onda uppsatsen.


Utforska religionsfilosofin. Stewart, David. USA: Prentice Hall, Griffin, David, problemet med den onda uppsatsen. Hick, John. Behöver ett skräddarsytt uppsatsprov skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Det ondas problem. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Läs mer. Den här uppsatsen om The Problem of the Evil skrevs och skickades in av din studiekamrat. Du är fri att använda den för forskning och referensändamål för att skriva din egen uppsats; du måste dock citera det i enlighet med detta.


Begäran om borttagning. Om du är upphovsrättsinnehavaren till denna tidning och inte längre vill ha ditt arbete publicerat på IvyPanda. Religionsfilosofi. Mystik och bevis Filosofins grenar. FÅ SKRIVHJÄLP. Citera denna tidning. Välj en referensstil:. Kopiera till Urklipp Kopierat! APA-6 MLA-8 Chicago N-B Chicago A-D Harvard. Referens till IvyPanda. Arbete som citeras "The Problem of the Evil. Bibliografi IvyPanda. Referenser IvyPanda. Fler relaterade tidningar. Kontrollera priset på ditt papper. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår cookiepolicy OK.





uppsatsmotivation



Sedan går strukturerna i kulturer och samhällen mycket till lagar och normer som uttrycker gott och trotsar och förhindrar ondska. Människor samlas överallt för att ta itu med onda beteenden och göra ansträngningar för att begränsa alla möjligheter för ondska att existera, från lagar som kräver straff för brott för att stödja organisationer för många typer av offer för orättvisa eller grymhet. Godhet är mer än ett begrepp; det är i själva verket en reaktion väldigt ofta, och en praktisk ansträngning för att råda bot på det onda. Som nämnts kan ljus bara kännas på grund av mörker, och detsamma kan sägas om ondska. Denna uppfattning på plats, det är inga problem med att försona en välvillig Gud med den.


Det är, som uttrycket säger, en del av den större verkligheten som endast förstås fullt ut av Gud. Det finns också ett annat övervägande när det gäller att tillåta ondska av en annars omtänksam Gud. Detta handlar om människors oförmåga att faktiskt förstå Guds natur, och deras vanliga sätt att fästa förväntningar på Gud som inte gäller. Människor ställer historiskt och idag samma fråga: varför låter Gud ondska hända, när han är allsmäktig och kan ta bort allt ont för alltid? Ett svar ligger i diskussionen ovan, i termer av ondska som nödvändigt för att skapa godhet.


Den andra är dock att Gud inte är en gudomlig makt som direkt ingriper i mänskliga angelägenheter och beteenden. Det verkar som att många uppfattar Gud som en slags arbetsgivare, och en som borde engagera sig i alla människors angelägenheter och angelägenheter. Världens verklighet ger inte desto mindre några bevis för något sådant engagemang, och helt enkelt för att det mänskligheten gör sker bortsett från Gud och gudomligt inflytande. Sedan, och viktigare, är det en enorm del av Skriften att Gud inte direkt agerar i mänskliga angelägenheter, och nyckeln till detta är att bekräfta att människor utövar sin egen vilja. Gud tillåter alltså inte det onda.


Snarare tillåter han mänskligheten att göra vad den vill och lider av konsekvenserna när den handlar på onda sätt. Ondskan är en källa till elände för många, vilket har varit sant sedan mänsklighetens tidigaste dagar. Eftersom det finns en utbredd tro på Gud, uppstår den länge pågående frågan om hur ondska kan vara i en värld beordrad av en välvillig Gud. Det finns inget svar, men det finns förklaringar. Hos djur leder smärtans ondska till beteenden som leder till överlevnad. Beträffande vederlagsfri ondska mot djur och människor är mer nödvändigt, och man ser att det goda bara existerar för att det onda måste åtgärdas.


Slutligen, och kanske viktigast av allt, förenas Gud och ondskan eftersom ondskan i sig är både ett mänskligt koncept och den kraft som skapas av människor, som agerar med de viljor som Gud har gett dem. Han tillåter ondskan, då han tillåter att universum självt existerar. I slutändan, och enligt min uppskattning, är ondska bara en naturlig kraft bland andra som möjliggörs av Gud. Det är en kraft som faktiskt skapar möjligheter till det goda och ett beteende som är nödvändigt för att människor och djur ska kunna utöva sina egna instinkter och vilja som Gud vill att de ska göra. Keller, James A.


Ondskans problem och Guds kraft. Burlington: Ashgate Publishing, Problems from Philosophy, 3:e upplagan. New York: McGraw-Hill Humanities, Protecting Vulnerable Employees, Assessment Exempel. Etik och värderingar mellan för vinstdrivande och icke vinstdrivande organisationer, forskningsuppsatsexempel. Behöver en professionellt skriven anpassad uppsats? Just nu kan du få en professionellt skriven uppsats i vilken disciplin som helst med en. Vi skickar nu en länk till dig för att ladda ner din e-bok, kontrollera din e-post. Tack! Du kan få aviseringarna nu. Det är ett nöje att hålla kontakten! Visa allt. Papperstyper Filmrecension Uppsats Antagning Uppsats Kommenterad Bibliografi Ansökan Uppsats Artikel Kritik Artikel Recension Artikel Skriva Bedömning Bokrecension Affärsplan Affärsförslag Capstone Projekt Fallstudie Kursuppgifter Följebrev Kreativ uppsats Avhandling Avhandling - Abstrakt avhandling - Slutsats Avhandling - Diskussion Avhandling - Hypotes Avhandling - Avhandling - Litteraturavhandling - Metodavhandling - Resultat GCSE-kurser Anslagsförslag Intervju Labrapport Marknadsplan Flervalsfrågesport Frågesport Personligt uttalande Dikt Power Point-presentation Power Point-presentation med talaranteckningar Frågeformulär Reaktionspapper Forskningsuppsats Forskningsförslag Tal SWOT-analys Termuppsats Uppsats Uppsats Online-quiz CV Översikt Litteratur Recension Film Analys Statistik Problem Matematisk Problem Artikel.


Få en gratis e-bok! Ondskans problem, essäexempel. Sidor: 8 Ord: Uppsats. Denna uppsats skrevs av en av våra professionella skribenter. Behöver en skräddarsydd uppsats skriven för dig? HYRA EN SKRIFTARE! Även naturliga ondska, såsom sjukdomar, är indirekt relaterade till mänskliga handlingar, eftersom de blir onda först när de kommer i kontakt med människor. Augustinus gav en mer teologisk förklaring senare i sitt liv: vi kan inte förstå Guds sinne, och det som framstår som ond för oss kanske inte alls är ont. Före Augustinus var manicheanismen extremt inflytelserik bland de tidiga kristna. Manikeanism var en kult som först uppstod i det romerska Nordafrika, påbörjad av en perser vid namn Mani, som dog runt A.


Denna kult kombinerade element av kristendomen med element av zoroastrianism, den antika religionen Persien eller Iran. Mani lärde att universum var ett slagfält för två motstridiga krafter. På ena sidan finns Gud, som representerar ljus och godhet och som försöker eliminera lidande. Mot honom står Satan, som representerar mörker och ondska och är orsaken till elände och lidande. Människor befinner sig i mitten av dessa två stora krafter. Enligt manicheanismen är människokroppen, liksom all materia, en produkt av Satan och är till sin natur ond, medan själen är gjord av ljus. Den enda flykten från det onda är att befria själen från kroppen genom askes och meditation. Manikeanismen lärde att Satan är ensam ansvarig för allt ont i världen, och mänskligheten är fri från allt ansvar för att åstadkomma ondska och elände.


Augustinus blev en anhängare av manicheanismen under sin studenttid i Kartago, men han bröt till slut med manikéerna i frågan om ansvar för det onda, eftersom han trodde att människor är kapabla till fri vilja och är en av orsakerna till lidande i världen. Filosofen Plotinus a. Platon lärde ut att den fysiska världen är föränderlig, förgänglig och ofullkomlig, i motsats till en värld av idéer eller former, som är konstant, perfekt och evig. Eftersom den fysiska världen är präglad av förändring och korruption är det omöjligt att helt känna till den. Sann kunskap kan uppnås endast genom att tänka på de eviga och perfekta formerna, av vilka den materiella världen bara är en kopia, precis som en målning bara är en imitation av något verkligt.


Neoplatonisterna använde denna distinktion mellan det fysiska och det ideala för att förklara förhållandet mellan kropp och själ. De lärde ut att själen är perfekt men instängd i en ofullkomlig kropp. Eftersom kroppen hör hemma i den fysiska sfären är den roten till ondskan. Således söker själen att bryta sig loss från kroppen så att den kan leva troget till sin perfektion, i de idealiska formernas rike. Hos Plotinus fann Augustinus den viktiga idén att människor inte är en neutral slagmark som varken godhet eller ondska gör anspråk på, som manikéerna trodde. Snarare är människor upphovsmännen till sitt eget lidande. Plotinus förde denna tankegång längre än Augustinus var villig att acceptera, och hävdade att kroppen är oviktig för att definiera en människa och att sann mänsklig natur bara involverar själen och inte har något med kroppen att göra.


Augustinus höll inte med och hävdade att människor är både kropp och själ tillsammans. Vi för ondska över oss själva eftersom vi aktivt väljer förgängliga delar av den fysiska världen snarare än de eviga, perfekta formerna, som är andliga. Augustinus hävdar att Gud inte tillåter det onda att existera så mycket som vi väljer det genom våra handlingar, handlingar och ord. Senare kom han till slutsatsen att det är omöjligt för oss att förstå Guds sinne, och därför kan vi inte komma till en ordentlig förståelse av varför lidande existerar. Augustinus höll inte med om denna premiss och försökte visa filosofiskt att visshet faktiskt är möjlig.


Om det inte finns någon sanning finns det ingen sannolikhet. Med miljarder... Vid första anblicken tyder disjunktionen mellan de tydliga åtagandena för social rättvisa inom islam och hur muslimska nationalstater fungerar i verkligheten att det finns en viss klyfta mellan politik... Max Weber framförde påståendet att protestantismen och särskilda former av protestantism som kalvinismen var särskilt benägna till kapitalism, i den mån de betonade en världsbild som var... Det pågår en lång och rasande debatt om islams roll i terrorn. De flesta terroristorganisationer i världen verkar främst i islamiska länder som Irak... En av de unika sakerna med den islamiska världen är att under dess uppkomst hade militärstyrkorna i olika islamiska länder gott om framgångar med att vinna strider och expandera...


Islamiska staten IS går under många namn, inklusive Islamiska staten i Irak och Syrien ISIS, Islamiska staten Irak och Levanten ISIL, staten... Först och främst ska man ge definitionen för sukuk i ljuset av banksystemet. Man ska vara medveten om att sukuk anses vara tillgångssäkrade obligationer som överensstämmer med... Diskutera hans roll i utvecklingen av det islamiska stipendiet, särskilt hans bidrag till... Din professor kan flagga dig för plagiat om du lämnar in detta prov som ditt eget. Ska vi skriva ett helt nytt papper åt dig istället? Använd kod: SAMPLES Generiska väljare. Endast exakta matchningar. Sök i rubriken. Sök i innehåll. Sök i utdrag. Sök i inlägg. Sök på sidor. Prover mänsklig natur The Problem of Evil Essay.

No comments:

Post a Comment